Info voor cliënten

Het behandelproces in de Generalistische GGZ

 

1. Wanneer u door de huisarts of POH-GGZ verwezen bent voor psychische behandeling in de kortdurende generalistische GGZ krijgt u van uw huisarts een verwijsbrief of uw huisarts heeft u doorverwezen via Zorgdomein. Zorgdomein is een digitaal systeem dat zorgverleners helpt met het vinden, kiezen en regelen van zorg. De verwijzing gaat dan via Zorgdomein direct naar de psychologenpraktijk. 

 

2. Naar aanleiding van uw mail of telefoontje bekijk ik de gegevens in de verwijsbrief. Indien ik vragen heb of u in mijn praktijk wel op uw plaats bent neem ik contact met u op voor overleg. Ik informeer u ook over de lengte van de wachtlijst.

 

3. Vooraf aan de intake (het eerste consult) wordt u gevraagd een SQ-48 vragenlijst in te vullen. Hierbij gaat het om een voormeting van de klachten, dit is in het kader van een Routine Outcome Monitoring. (ROM) Tussentijds en aan het einde krijgt u deze vragenlijst nogmaals om in te vullen.  Daarnaast krijgt u ook een vragenlijst over uw leven om in te vullen, voorafgaand aan het intake-gesprek. Dit zorgt er onder meer voor dat u zeker weet dat u niets vergeet te melden wat voor u belangrijk is. 

 

4. Tijdens de intake wordt uw probleem in kaart gebracht. De intake is tegelijk de start van het behandeltraject. Aansluitend zal een eerste indicatie en een voorlopig plan van aanpak met u worden besproken. De correspondentie naar de huisarts/verwijzer zal in het kader van de AVG-wetgeving met u besproken worden tijdens het eerste gesprek. Dat gesprek duurt ongeveer 60 minuten.

 

 

5. Tijdens de afronding van de behandeling wordt u opnieuw gevraagd de ROM-lijst in te vullen. Dit geeft een beeld van de vooruitgang die u geboekt heeft. U krijgt dan ook een zg. CQI-lijst, waarmee u kunt aangeven wat er nog beter kan in de praktijk.

 

6. Indien wenselijk of noodzakelijk kan de partner, familie of een goede vriend bij de behandeling betrokken worden. 

 

 

Indicatiestelling, behandeldiagnostiek

 

In verband met behandeldiagnostiek stuur ik je vragenlijsten. De uitkomst van deze vragenlijsten bespreek ik in het eerste of tweede gesprek. De vragenlijsten zijn gericht op je klachten, persoonlijkheid en/of coping (de manier waarop je omgaat met problemen). Behandeldiagnostiek houdt in dat ik onderzoek doe en een inschatting maak of je in mijn praktijk voldoende resultaat van de behandeling zult krijgen. Ik stuur je een klachtenlijst om een beeld te krijgen van je psychische klachten (ROM-voormeting*). Je bent niet verplicht om deze klachtenlijst in te vullen. 

Op basis van de HONOS+ bepalen we samen je zorgvraagtypering. Het gaat hierbij om de ernst van je klachten, de complexiteit, je wensen, mogelijkheden en beperkingen in functioneren. Ik maak een inschatting of je in mijn praktijk geholpen kunt worden. Als in mijn praktijk de behandeling kan starten dan bepaal ik welk GBGGZ-profiel (Kort, Middel, Intensief) bij de behandeling past en maak ik een inschatting van het aantal consulten.  

Behandelplan of doorverwijzing

We starten de behandeling of ik verwijs je terug naar de huisarts of een andere collega-psycholoog met specifieke deskundigheid. Dit zal ik altijd met je bespreken en aan je toelichten. 

In het tweede gesprek bespreken we het behandelplan, daarin staat ook de diagnose genoemd. De behandeldoelen bepalen we samen op basis van je zorgvraag. We maken samen een keuze uit de behandelmethodieken: cognitieve gedragstherapie, EMDR, , onderdelen uit de EFT/Schematherapie, somatic experiencing). Ook bepalen we welke e-mental health module in Therapieland je kunt bestuderen en of je partner bij de behandeling wordt betrokken, bijvoorbeeld met een partnergesprek.  Daarnaast bekijken we of en wanneer deelname aan één van de groepsbehandelingen geïndiceerd en wenselijk is. Daarin heb jij het laatste woord. Tot slot maak ik een inschatting van het aantal consulten. Soms spreek ik vier consulten af om te bepalen of verdere behandeling in de praktijk zinvol is. 

Nadenken over je behandeldoelen

Je krijgt voldoende tijd om over de behandeldoelen na te denken, zo nodig passen we de doelen aan. De doelen stellen we zo veel als mogelijk Smart op. Smart staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Vaak is er huiswerk verbonden aan de behandeling, bijvoorbeeld het bijhouden van een dagboek of het uitproberen van een nieuwe aanpak. Ik verwacht een actieve houding van je bij het maken van opdrachten en huiswerk.  

De behandeling start met een (holistische) theorie over je klachten. Je klachten benader ik vanuit transdiagnostisch perspectief: vaak staan je klachten met elkaar in verband. Als je meer begrijpt van (het verband tussen) je klachten, biedt dat aanknopingspunten voor de behandeling. Soms is de ene klacht een oorzaak van de andere klacht (bijvoorbeeld doordat je ’s avonds in bed ligt te piekeren, ontwikkel je een inslaapstoornis). Soms is een meer uitgebreide inventarisatie van je klachten of problematiek nodig. 

Combinatie met online therapie

Gesprekken in de spreekkamer worden vaak gecombineerd met een behandelmodule binnen de beveiligde online e-health omgeving van Therapieland. Ook gebruik ik gezondheidsapp's bij de behandeling, bijv. de VGZ mindfulness coach. 

 

Afsluiting en Nazorg

Ik vertel het je tijdig als het einde van de behandeling in zicht komt. Dan hebben we langzamerhand minder vaak contact. We bespreken wat het vervolg kan of moet zijn. We hebben het erover hoe je terugval kunt voorkomen. In de laatste sessie bespreken we de ROM-nameting* en evalueren we de behandeling. 

Na afronding van de behandeling stuur ik een korte brief naar je verwijzer, waarbij ik de verwijzer informeer over het resultaat van je behandeling. Zo nodig geef ik de verwijzer een vervolgadvies. Je kunt bij mij bezwaar maken tegen het informeren van de verwijzer.

 

 

   

 

Hoe wordt psychologische zorg vergoed in de vrijgevestigde praktijk?

De behandeling van psychische stoornissen door een vrijgevestigde zorgaanbieder wordt vergoed vanuit de basisverzekering van de Zorgverzekeringswet. Er zijn uitzonderingen, ik zal u hierover informeren.

De praktijk heeft contracten met alle verzekeraars.  

  

Het verplichte eigen risico wordt door uw zorgverzekeraar in mindering gebracht op uw vergoedingen. Indien de stoornis waarvoor u in behandeling gaat onder de verzekerde zorg valt en u de behandeling vergoed wilt krijgen, dan heeft u een verwijzing nodig van de (huis)arts. U heeft géén verwijzing nodig als u de behandeling zelf gaat betalen en deze valt onder de generalistische basis-ggz. Let wel: zonder verwijsbrief is het niet mogelijk de rekening alsnog vergoed te krijgen door uw zorgverzekeraar.

 

Onderstaande, door de NZA vastgesteld tarieven gelden voor therapieconsulten, telefonische consulten en consulten per e-mail indien geen sprake is van een contract met de zorgverzekeraar. Hoeveel je vergoed krijgt is dan afhankelijk van jouw polis. In de meeste gevallen zal de rekening grotendeels vergoed worden. Mijn tarieven liggen tussen de 84 en 90 % van deze maximumtarieven.

 

Tarieven verzekerde zorg 2025

Consulttype
Duur vanaf
(in minuten)
Tarief
Diagnostiek
5
€ 40,71
Behandeling
5
€ 32,34
Diagnostiek
15
€ 70,87
Behandeling
15
€ 58,25
Diagnostiek
30
€ 118,50
Behandeling
30
€ 100,01
Diagnostiek
45
€ 166,04
Behandeling
45
€ 142,29
Diagnostiek
60
€ 163,37
Behandeling
60
                       € 168,94
Diagnostiek
75
€ 232,71
Behandeling
75
€ 207,96
Diagnostiek
90
€ 285,28
Behandeling
90
€ 254,06
 

 

 

 

 

Per 1 juli 2022 is het tarief voor een niet vergoed consult van 60 minuten 150 euro. Voor een consult van 45 minuten is dit 120 euro. 

 

Als u een afspraak niet of niet tijdig afzegt, komen de kosten van deze sessie geheel voor uw rekening (no show). 

Het no-show-tarief is 60 euro.

 

Betalingsvoorwaarden

De LVVP heeft betalingsvoorwaarden voor haar leden opgesteld.  De betalingsvoorwaarden van de LVVP zijn binnen Psychologie Pijnacker van toepassing.

 

 

 

betalingsvoorwaarden_lvvp.doc

Rechten en plichten van de psycholoog/psychotherapeut en de client

De vrijgevestigde psycholoog/psychotherapeut is verplicht zich bij de uitoefening van zijn beroep te houden aan bepaalde regels. De belangrijkste punten worden hierna toegelicht:

 

De behandelrelatie

De psycholoog/psychotherapeut is verplicht zijn werk zorgvuldig te doen en u met respect te behandelen; hij mag geen misbruik maken van zijn positie. Er is sprake van een strikt beroepsmatig contact. Dat betekent bijvoorbeeld dat seksueel contact tussen behandelaar en cliënt niet is toegestaan. Evenmin mag de behandelaar cadeaus aannemen die een klein bedrag te boven gaan. Zolang de behandeling plaatsvindt, mag de psycholoog/psychotherapeut geen overeenkomst met u sluiten waarvan hij voordeel zou kunnen hebben.

 

Geheimhouding van uw gegevens

De behandelaar heeft een geheimhoudingsplicht tegenover derden. Hij kan dus alleen met uw toestemming gegevens over u verstrekken aan bijvoorbeeld een keuringsarts of Arbodienst. Via een zogenoemde materiële controle mag uw zorgverzekeraar nagaan of uw behandeling correct is gedeclareerd. Indien dat proportioneel is en noodzakelijk voor het onderzoek, is uw zorgverzekeraar daarbij gerechtigd om uw dossier in te zien. Dat gebeurt slechts bij hoge uitzondering. Uw behandelaar mag voor het overige alleen in noodsituaties zijn geheimhoudingsplicht doorbreken, bijvoorbeeld als mensen in gevaar zouden komen. Hij heeft geen toestemming van u nodig wanneer hij over uw behandeling overleg wil plegen met collega’s, die overigens ook een geheimhoudingsplicht hebben. Uw behandelaar heeft uw toestemming wél nodig voor het terugkoppelen van informatie naar uw huisarts.

 

Met klachten over schending van uw privacy door uw zorgverzekeraar kunt u voor informatie en advies terecht bij het Landelijk Platform GGz (LPGGz) via www.zorgwijzer.nl/faq/ggz

 

Opt-outregeling

Indien u er principieel bezwaar tegen heeft dat uw zorgverzekeraar uw behandeldiagnose via de declaratie onder ogen krijgt, dan kunt u daartegen bezwaar maken bij uw behandelaar. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft hiervoor de privacyverklaring ontwikkeld.

 

Het behandelplan

De psycholoog/psychotherapeut is verplicht u te informeren over wat hij denkt dat er met u aan de hand is. Hij moet met u overleg plegen over het doel van de behandeling en de manier waarop dat doel bereikt kan worden en zal u ook vertellen hoe lang de behandeling mogelijk gaat duren. Op grond van deze informatie geeft u toestemming voor de behandeling. De behandelaar zal ook het verdere verloop van de behandeling met u blijven bespreken. De psycholoog/psychotherapeut mag u alleen informatie onthouden wanneer u daarvan ernstig nadeel zou ondervinden, maar moet daarvoor wel eerst overleg plegen met een collega.

 

Uw dossier

De psycholoog/psychotherapeut bewaart uw gegevens in een dossier. Dat zijn de verwijzing, de indicatiestelling, brieven van u en over u, alsook een beschrijving van de voortgang van de behandeling. De behandelaar moet het dossier en het gegevensbestand zó inrichten dat geheimhouding van de inhoud en bescherming van de persoonlijke levenssfeer verzekerd zijn. U mag uw dossier inzien en fotokopieën maken. U heeft geen recht op informatie die vertrouwelijk is gegeven door anderen die, met uw toestemming, bij de behandeling zijn betrokken. Evenmin heeft u recht op inzage in de persoonlijke werkaantekeningen van uw behandelaar. U mag wel iets aan uw dossier toevoegen maar er niets uithalen. Zo mag u bijvoorbeeld op- of aanmerkingen over de behandeling toevoegen of kritiek over de manier waarop uw situatie is weergegeven. U heeft het recht uw dossier te laten vernietigen en moet daar schriftelijk om verzoeken. De administratieve gegevens over uw behandeling mogen niet worden vernietigd, omdat controle door bijvoorbeeld de zorgverzekeraar mogelijk moet blijven. Wanneer het gaat om behandeling van kinderen of om gezinstherapie, dan hebben ouders niet zonder meer het recht om het dossier van hun kinderen in te zien.

 

Tevredenheidsonderzoek/klachtmeting

In onze praktijk wordt gebruikt gemaakt van Routine Outcome Monitoring (ROM) toepast. Dat houdt in dat de loop van de behandeling wordt bewaakt aan de hand van door u als cliënt ingevulde vragenlijsten. Bij ROM worden diverse vragenlijsten gebruikt voor onderzoek van de klachten en het verloop ervan tijdens de behandeling. Een van de vragenlijsten is een onderzoek naar de tevredenheid van de cliënt over de behandeling. Uw behandelaar kan u hierover nader informeren. De privacy van uw gegevens is uiteraard ook hier gegarandeerd. Uw behandelaar wordt waarschijnlijk in 2016 verplicht om ROM-gegevens aan te leveren bij de Stichting Benchmark GGZ. Uw ROM-gegevens worden anoniem -dat wil zeggen zonder uw naam, adresgegevens en geboortedatumverwerkt zodat de gegevens niet naar u persoonlijk te herleiden zijn. U bent niet verplicht om mee te werken aan ROM. U kunt met uw behandelaar bespreken om de vragenlijsten al dan niet in te vullen.

 

Hoe te handelen bij klachten over uw behandelaar

Als u klachten heeft over uw behandelaar of de behandeling, dan kunt u die in eerste instantie het beste met hem/haar zelf bespreken. Mogelijk gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden. Wanneer het echter niet lukt om de problemen rechtstreeks met uw behandelaar op te lossen, dan kunt u gebruikmaken van de volgende mogelijkheden:

 

de LVVP kan u in contact brengen met een tot klachtenbemiddelaar opgeleide psycholoog/psychotherapeut die als taak heeft in het conflict te bemiddelen.

 

Is uw klacht zo ernstig dat bemiddeling geen oplossing biedt, dan kunt u de klachtencommissie van de LVVP benaderen. Deze bestaat uit een externe, onafhankelijke voorzitter (jurist), een vertegenwoordiger van de Nederlandse Patiënten/Consumenten Federatie en een lid van de LVVP. De klacht wordt dan getoetst aan de Beroepscode voor psychologen of de Beroepscode voor psychotherapeuten.

 

Op grond van de Wet BIG vallen gz-psychologen, psychotherapeuten en klinisch (neuro)psychologen onder het tuchtrecht. Op grond van deze wet kunt u uw klacht ook indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Informatie over welke soort klachten in behandeling worden genomen vindt u op www. tuchtcollege-gezondheidszorg.nl/ikhebeenklacht.

 

Recht op informatie

Vanuit de Wkkgz heeft u recht op informatie over bijvoorbeeld tarieven, wachttijden en ervaringen van andere cliënten. Voorts is uw behandelaarverplicht u te informeren over incidenten met merkbare gevolgen: de aard en de toedracht ervan en de maatregelen die uw behandelaar heeft genomen om de gevolgen te beperken dan wel weg te nemen. Uw behandelaar moet in uw dossier een notitie maken van het tijdstip, de aard en toedracht van het incident en de namen van alle betrokkenen.

 

Klachten over overbodige of ingewikkelde formulieren

Over overbodige of onnodig ingewikkelde formulieren van uw zorgverzekeraar of behandelaar kunt u op basis van artikel 23 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) een klacht indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De NZa kan daarover vervolgens een bindend advies uitbrengen. Meer informatie over waar en hoe een klacht over formulieren kan worden ingediend, is te vinden op www.nza.nl, onder het hoofdstuk ‘De consument/ formulieren in de zorg’. Er kan ook een melding worden gedaan zonder dat de NZa hier een bindend advies aan verbindt.

ovk_svr__vrijgevestigden_v2016080101.pdf

Wat te doen bij crisis.

 

Wanneer het echt niet goed met u gaat kunt u mij tijdens kantooruren bellen. Indien nodig nemen we contact op met uw huisarts, die de crisisdienst van de GGZ kan inschakelen.

Buiten kantooruren kunt u contact opnemen met de huisartsenpost bij het Reinier de Graaf Ziekenhuis, 015-2511930 of met die bij het Fransciscus Ziekenhuis, 010 -4669575.

 

Tijdens mijn vakanties kunt u ook hier het nummer van de waarneming vinden.  

Tevredenheidsmetingen

Clientervaringsmetingen
 
Uw mening over de behandeling is van belang, met de CQ-i wordt de tevredenheid over de behandeling in de praktijk gemeten. De feedback wordt gebruikt om transparant te zijn en verbeteracties in te zetten. 
 
CQ-i Bejeging op een schaal 1-5 in 2024: 5 Dit betekent dat de bejegening in de praktijk prettig is. 
CQ-i Samen beslissen op een schaal 1-5 in 2024: 4,8 Dit betekent dat clienten ervaren dat zij samen met de behandelaar beslissen over behandeldoelen en de inzet van behandelmethodieken. 
CQ-i Informatie behandeling op een schaal 1-5 in 2024: 4,8 Dit betekent dat clienten zich voldoende geinformeerd voelen over de behandeling. 
CQ-i Uitvoering behandeling op een schaal 1-5 in 2024: 4,8  Dit betekent dat clienten tevreden zijn over de uitvoering van de behandeling. 
CQ-i Rapportcijfer op een schaal 1 - 10 in 2024: 9  Dit betekent dat clienten tevreden zijn over de behandeling en de praktijk.
 
Het belangrijkste aandachtspunt is om meer samen te beslissen en cliënten nog meer informatie te geven over de behandeling.